När du använder din bil i tjänst har du rätt till ersättning för drivmedlet. Hur mycket ersättning du får beror på om du kör privat- eller förmånsbil, vilket drivmedel du använder och vilket företag du jobbar för. Det finns tre olika alternativ för hur drivmedlet kan betalas och ersättas
1. Arbetsgivaren betalar drivmedlet
Om arbetsgivaren betalar allt drivmedel, det vill säga att föraren använder ett drivmedelskort från företaget, så ska den anställde förmånsbeskattas för sin privata körning. Hur mycket den anställde ska betala beror på om hen använt en privat- eller förmånsbil. För körning med en privat bil betalar föraren 100% av
drivmedlets marknadsvärde, men för körning med en förmånsbil betalar föraren 120% av drivmedlets marknadsvärde.
Drivmedelskostnaderna blir alltså högre än vad det hade kostat den anställde att betala drivmedlet själv vid körning av en förmånsbil. Anledningen till det är att arbetsgivaren har rätt att göra avdrag för den ingående momsen på drivmedelskostnaden. Arbetsgivaren behöver också betala arbetsgivaravgifter för förmånen. Detta beräknas dock alltid till 100% av drivmedlets marknadsvärde, oavsett vilken typ av bil som används.
2. Anställd betalar drivmedlet
Om den anställde själv betalar för allt drivmedel kan arbetsgivaren betala ut en skattefri milersättning för de resor som är gjorda i tjänsten. Den räknas ut perkörd mil och är olika beronde på om hen använt en privat- eller förmånsbil. För en förmånsbil är ersättningen 6,50 kronor för diesel och 9,50 kronor för annat
drivmedel (inkl. laddhybrid). Med en privat bil är beloppet istället 18,50 kronor oavsett drivmedel.
Vissa företag väljer att ha en högre milersättning för att ersätta värdeminskning, slitage eller liknande. Det överskjutande beloppet ska då deklareras som lön och arbetsgivaren behöver betala en arbetsgivaravgift. Ifall arbetsgivaren inte betalar ut någon milersättning får föraren istället göra avdrag för samma belopp
i sin deklaration.
3. Tredjepart betalar drivmedlet
Ett annat alternativ är att en tredjepart, till exempel en leasingpartner betalar för drivmedlet. Utifrån körjournalen skickas vid månadsslut en faktura ut till föraren för de mil som körts privat, och en faktura till arbetsgivaren för de resor som körts i tjänst. Detta kallas ”delat drivmedelskort” eller ”splitkort”. På så sätt
undviker föraren uppräkningen med 20% och arbetsgivaren behöver inte betala några arbetsgivaravgifter för förmånen.